Hur kan du konkurrera med Amazon

Hur kan du konkurrera med Amazon

Många undrar vad som kommer hända nu när Amazon lanserats i Sverige. En sak är i alla fall säker – Det kommer förändra hur vi företagare marknadsför oss, men det behöver inte vara negativt.

Först och främst, vad är egentligen Amazon?

Amazon är idag världens största e-handelsplats. På Amazon kan du köpa i stort sett allt möjligt. Du som företagare kan sälja dina varor direkt på Amazon. Denna marknad är för många företag viktig att få tillgång till. Det är ju trots allt en gigantisk marknad som annars hade varit svår för ett litet företag att nå och detta kan leda till många nya möjligheter för ditt företag att nå nya kunder.

Amazon gör det enklare för mindre företag att nå ut med sina produkter som annars aldrig hade hade nått ut till en så stor mängd kunder. Man kan säga att små företag kommer få en bra draghjälp av Amazon som förenklar det att indexeras på Googles sökmotor när någon söker efter din produkt.

Vad är då negativt med Amazons lansering?

  • Det kan bli väldigt tufft för många fysiska butiker, och även E-handlare.
  • Det kommer bli svårt att synas i det nya enorma utbudet som Amazon kommer stå för. Det mycket viktigt att fokusera och arbeta mycket med SEO:n på Amazon.
  • Klickpriser på Google kommer gå upp i pris då Amazon oftast arbetar aggressivt med Google Ads vid sina nylanseringar.
  • Amazon kommer helt klart att inta många bra topplaceringar på Google, och putta ner oss andra, på grund av deras enorma utbud av produkter tillsammans med den stora trafiken som besöker deras många sidor.

 

Vad kan man då göra?

  • Läs mycket inlägg och artiklar om hur du gör för att komma högt upp på Amazon.
  • Du kan sälja några av dina topprodukter på Amazon, medan du har kvar dina andra produkter som vanligt på din egna sida. Då använder du dig av Amazon för de produkter du vet är populära samtidigt som du på din egen sajt kan erbjuda ett större utbud av produkter som inte är lika populära och alltså hade haft svårare att tävla på Amazon.
  • Om du annonserar idag på Google, så titta över din annonseringen och skapa utrymme in i din annonseringsbudet för att annonsera även på Amazon – Det är nästan ett måste. Samt man ska inte lägga alla äggen i samma korg. Det är bra att annonsera på mer än en plattform.
  • Och framför allt lär dig plattformen Amazon. Kunskap är makt.

 

 

Artikeln kommer från WebbDesignFabriken – en Webbyrå i Malmö

Läs fler inlägg >>