Vad är Content Marketing

Vad är Content Marketing

Vad är Content Marketing

Vad är Content Marketing?

 

Content Marketing, även kallad Innehållsmarknadsföring, är en marknadsföringsstrategi som används för att attrahera, engagera och erhålla en publik genom dela relevanta artiklar, videos, podcasts och annan media. Detta tillvägagångssätt etablerar expertis, främjar varumärkeskännedom och håller ditt företag i åtanke när det är dags att köpa det du säljer.

Varför är Content Marketing så viktig?

Content marketing är en strategisk taktik som länge har visat sig fungera. Det ger också en konkurrensfördel för företag som använder det. Ta en titt på vad data säger om innehållsmarknadsföring:

  • Företag med bloggar får 67% fler leads än andra företag.
  • Företag som använder content marketing ser cirka 30% högre tillväxttakt än företag som inte använder den.
  • Sjuttiotvå procent av B2B-marknadsförare säger att innehållsmarknadsföring ökar engagemanget och antalet leads de genererar.

 

Fördelar med content marketing

Antalet besökare till din webbplats kommer börja öka
Content marketing kommer garanterat attrahera besökare till din webbplats. Relevant innehåll kommer göra så att du hamnar högre upp på sökmotorerna på fler sökfraser än tidigare, vilket i sin tur innebär fler konverteringar.

Du kommer få fler relevanta besökare
När du skriver artiklar och bloggar som har med dina tjänster och produkter att göra, kommer Google att snappa upp detta och få en bättre bild av vad din hemsida handlar om. Google kommer då placera dig högre vid sökningar som är relevanta till dina tjänster, produkter och det du gör, vilket leder till fler besökare som är direkt  intresserade av det du säljer. Om du använder Google Analyctic kommer du ganska fort upptäcka i statistiken att besökarna stannar längre på din sida.

Fler besökare återkommer till din hemsida
Om du skapar bra och intressant innehåll kommer ju fler besökare återkomma till din hemsida. Och vi brukar säga 10 knack ett tack. För chansen ökar ju att en av dina läsare konverterar till bli en kund.

Hur kommer man igång med sin Content Marketing?

Börja med att identifiera din målgrupp. För att skapa innehåll för en viss läsare bör du ha en bra uppfattning om deras prioriteringar, utmaningar och preferenser.

Bra innehåll att börja med är bloggar, E-böcker, FAQ sektioner och nyhetsbrev. Podcasts och instruktionsvideos är också utmärkta och väldigt populära verktyg för innehållsmarknadsföring, men dessa kräver mer arbete än ovan nämnda.

 

Här är några Exempel på Content Marketing:

En Restaurang kan för exempel skriva ett blogginlägg hur man planerar en stor studentmiddag på ett smidigt sätt.

En Webbyrå kan skriva ett blogginlägg om Innehållsmarknadsföring för visa expertis inom området.

Ett byggföretag kan skriva en artikel om “Vilka frågor man ställer innan man anlitar en hantverkare?”

 

Avslutningsvis

Content Marketing spelar en viktig roll när en kund är nära att köpa och ditt centrala budskap med din marknadsföring  bör vara din expertis, kunskap och de differentierande fördelarna med vad du säljer. Allt detta kan du visa upp och få fram på ett tydligt sätt via din innehållsmarknadsföring.

Ni förstår säkert nu var Content Marketing är för något och hur ni kan använda den, samt kanske ni har en hum om vad det kan göra för ert företag. Och kom ihåg att ingen är proffs från början. Övning ger färdighet, så börja arbeta med ert innehåll.

Ursprungsartikeln kommer från vår huvudsida WebbDesignFabriken – Webbyrå Malmö