Sökmotoroptimering

sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är viktigt idag om man vill synas bra på Google och såklart hos de andra sökmotorerna.
Google vill i allmänhet att sökresultaten ska vara så relevanta som möjligt för dem som söker på en viss fras (sökord/nyckelord), samtidigt som webbplatsägare å andra sidan vill ha relevanta besökare till sina webbplatser. Det är inte alls vettigt att sikta in sig mot massan av besökare utan att nå den målgrupp man söker. Sökmotorernas algoritmer utvecklas ständigt. Detta i syfte för att förbättra sökresultatens relevans, samtidigt som webbplatsägarna försöker att finna och implementera metoder. Metoder för sökmotoroptimering. Detta för att göra att deras webbsidor av algoritmerna uppfattas som mer relevanta.

 

En hemsida ska vara sökmotoroptimerad idag

När du ska köpa hemsida skall den optimeras för sökmotorer av din webbleverantör. Nu finns det ju sökmotoroptimering och sökmotoroptimering. Med andra ord det finns ju så klart olika nivåer av sökmotoroptimering. Vad vi menar med det som ska ingå i din hemsida som du köpet, är i alla fall onpage optimering. För att göra en kort beskrivning av onpage optimering betyder det att titlar och metabeskrivningar ska finnas på varje sida enligt Googles kriterier. Det ska ligga alttexter på varje bild. Sidan ska vara responsiv. Det får inte vara för tung webbdesign – så sidan blir tungladdad. Det ska vara länkar som berättat för besökare var dom hamnar. Den ska självklart vara anpassad för alla enheter – mobilanpassad som så många felaktigt kallar det för.

 

Sökmotoroptimering från början

I sökmotorernas barndom figurerade enkla metoder för att påverka algoritmerna, såsom att fylla en webbsida med ord och namn som inte syntes för vanliga besökare (men däremot av sökmotorernas rangordningsalgoritmer). Eller att upprepa ett visst ord i webbsidans titelrad, etc. Problemet med dessa metoder var att de i objektiv mening inte gjorde webbsidorna mer relevanta för besökare utan istället försämrade sökmotorernas sökresultat, varför rangordningsalgoritmerna med tiden ändrats så att användning av denna sorts sökmotoroptimering inte skulle premieras. Numera kan den typ av sökmotoroptimering straffas av sökmotorn med att webbplatsen helt stryks ur sökresultaten.

Sökmotorerna strävar numera efter att belöna sådana saker som är till nytta för surfaren. Saker som god kvalitet, fyllighet, unikt och omfattande material samt användarvänlighet är en del av dessa saker.

 

 Sökmotorn Google

Sökmotorn Google, som i dagsläget i allmänhet anses vara den viktigaste sökmotorn att optimera för, använder sig bland annat av algoritmenPagerank för att mäta vilken status en viss sida har på nätet. Värdet av denna algoritm har på senare tid ifrågasatts då man kunnat konstatera att sidor med låg Pagerank (på en skala 0–10 enligt Google Toolbar) kan ranka högre än sidor med hög Pagerank. Pagerank ses numera därför närmast som en indikator för vilket förtroende Google har för en webbplats. Google Pagerank används även som värdering av en inkommande extern länk och ju högre siffra 1-10 man kan nå desto bättre PR-värde tar länken med sig till målsidan som i sin tur ger högre placering i sökmotorn.

 

Är ni intresserade av att få professionell hjälp med er sökmotoroptimering, vänligen kontakta vår Webbyrå >>

 

Läs fler inlägg >>