Sociala medier

sociala medier

Sociala medier

Faserna i marknadsföringstratten kan se lite annorlunda ut för varje företag, men målen är desamma: att fånga upp potentiella kunders uppmärksamhet, berätta för dem om ditt företag, konvertera dem till betalande kunder och hålla kvar dem.

Med över 3,4 miljarder användare över hela världen är sociala medier ett kraftfullt sätt att nå nya människor och flytta dem genom tratten. Och det fungerar i takt med dina andra marknadsföringsinsatser, vilket gör det till en värdefull del av din integrerade marknadsföringsstrategi.

Här är några sätt sociala medier kan hjälpa dig att bygga och upprätthålla relationer med din publik under hela deras kundresa.

 

Öka medvetenheten

Den första fasen av marknadsföringstratten handlar om att skapa medvetenhet bland så många människor som möjligt. När potentiella kunder blir bekanta med ditt företag finns det en större chans att de kommer att tänka på dig när de behöver de produkter eller tjänster du tillhandahåller.

Sprid ordet om ditt företag genom att dela länkar till din webbplats eller e-handelsbutik på Twitter, Facebook, Instagram och någon annanstans som dina potentiella kunder kan vara – och uppmuntra dina nuvarande följare att göra detsamma. (Tips: du kan skapa, publicera och schemalägga organiska Facebook- och Instagram-inlägg direkt via ett superbt verktyg som Mailchimps nyhetsbrev.)

Skapa anpassade Facebook- och Instagram-annonser som riktar sig till en specifik målgrupp – som personer inom ett visst åldersintervall eller bor på en viss plats. Med dessa annonser kan du kommunicera din varumärkeshistoria på ett sätt som kommer att resonera med de personer du riktar dig så att du kan bekanta dig med ditt varumärke och få mer trafik till både din sociala profil och din webbplats.

 

Visa värdet på din produkt eller tjänst

När en potentiell kund är medveten om ditt företag kommer de att gå vidare till nästa fas i tratten: hänsyn. De har redan visat intresse för att lära sig mer, så det är en perfekt möjlighet att visa upp värdet på din produkt och konvertera dem till kunder.

Sociala annonser får nya ögon till din webbplats, men det finns ingen garanti för att människor kommer att bli betalande kunder vid sitt första besök. Lyckligtvis är det lätt att skapa annonser som är inriktade på nytt så att de kommer tillbaka när de är redo att köpa. Lägg till Facebook-annonspixeln till din anslutna webbplats (eller målsida), skapa en ommarknadsföringsannons i Mailchimp och besökare kommer att se din annons när de surfar på Facebook, Instagram eller Facebooks målgruppsnätverk.

Organiskt innehåll – som recensioner, betyg och kundbedömningar – kan också hjälpa dig att nå nya människor på sociala medier. En ny undersökning visade att konsumenterna läste i genomsnitt 7 recensioner innan de litar på ett företag. Och eftersom samma undersökning också tyckte att Facebook var en av de mest betrodda recensionsajterna för lokala konsumenter, kan du lägga till recensioner och vittnesmål till din Facebook-sida omvandla besökare till betalande kunder. Läs mer om fördelarna med kundrecensioner.

Utbilda dina kunder via sociala medier

Sociala medier är också ett utmärkt ställe att tillhandahålla utbildningsinnehåll till din publik, oavsett om de fortfarande är i övervägningsfasen eller redan har blivit betalande kunder.

Utveckla videofilmer och dela dem socialt så att potentiella kunder kan se hur lätt din produkt är att använda eller hur effektiv din tjänst kan vara. Och glöm inte de människor som redan har köpt; videor som ger monteringsinstruktioner och användningstips kan hjälpa kunderna att få den information de behöver för att få ut så mycket som möjligt av dina produkter.

När populariteten hos sociala medier växer ökar också behovet av att erbjuda kundsupport över dina sociala kanaler. Facebook och Twitter är ofta de första platserna folk besöker när de har frågor eller kommentarer, och det är viktigt att adressera dem när de uppstår. Inte bara kommer du att hjälpa människor i behov, du kommer också att visa potentiella kunder som du svarar på feedback och snabbt löser problem som kan uppstå.

 

Få kunderna att komma tillbaka

Kundresan slutar inte när någon gör ett köp och lär sig att använda dina produkter. Sociala medier hjälper dig att driva kunder mot trattens kvarhållningsfas – och närmare att bli frekventa shoppare eller varumärkesförespråkare.

Skapa och dela organiskt innehåll (som artiklar, blogginlägg, bilder eller tips) socialt för att hålla publiken engagerad. När du lär dig mer om deras preferenser kan du öka relevansen för ditt innehåll och inspirera människor att besöka – och engagera sig – på din sida oftare.

Skapa en känsla av gemenskap på dina sociala sidor med innehåll som uppmuntrar publikens engagemang. Du kan starta en Facebook-grupp, vara värd för Twitterchattar eller till och med skapa ett Pinterest-bräde för att dela bilder av dina produkter i aktion. Ett starkt socialt samhälle kommer att humanisera ditt företag och få dina kunder att känna att de är en del av något speciellt. Och det kan hjälpa din kortslutning: Studier har visat att kunder som känner sig känslomässigt anslutna till ditt varumärke har ett 306% högre livslängd och är mer benägna att rekommendera ditt varumärke till andra.

Gå till första sidan >>