Identifiera rätt sökord för din hemsida

Hitta rätt sökord

Utan rätt sökord finns det en risk att din avsedda målgrupp inte hittar din hemsida. I det här inlägget kommer vi att prata om varför du behöver lägga tid på att just finna identifiera sökord som är viktiga och fungerar för ditt företag. Vi ska även guida dig genom några enkla steg för att förenkla din strategi. Låt oss dyka in!

Den första fasen av en bra nyckelstrategi är att inte välja de termer du använder slumpmässigt. Om du har ett starkt öga för sökord kan du kanske landa på en vinnare då och då. Men du slösar också värdefull tid och ansträngning på vägen. En grundläggande strategi, i detta fall, skulle vara att undersöka de mest populära sökorden för din nisch och ta saker därifrån. Se vad dina konkurrenter använder för sökord och försök även se hur dessa fungerar för dem.

  • Använd ett sökordsverktyg som Googles sökordsplanerare för att identifiera de bästa sökfrågorna i din nisch.
  • Gör en lista över de sökord du tycker passar bra för din webbplats.
  • Sök efter varje sökord i din lista och analysera toppresultaten.
  • Notera de tillvägagångssätt som dina konkurrenter använder och artiklarna du kan konkurrera med genom att göra ditt innehåll längre och bättre.

Långa och korta sökord

Använd både långa och korta söktermer/sökord. Även kallade short tailed keywords och long tailed keywords.

Short tailed keywords är en sökterm som bara innehåller ett eller två sökord. För exempel; “Webbyrå Malmö”

Long tailed Keywords är en sökterm som innehåller minst tre ord. För exempel; “En billig webbyrå i Malmö”

Tekniskt sätt kan du använda vilken typ av sökord du vill ha för ditt innehåll. I praktiken är det ofta svårare att ranka efter korta sökord/söktermer eftersom de tenderar att vara mer konkurrenskraftiga. Vi på WebbDesignFabriken rekommenderar långa sökord/söktermer. De är unika och på så sätt är det enklare att ranka bra placeringar på Google.De är dessutom viktigare än någonsin i dag på grund av den ökade mobiltrafiken.

Använd tillgängliga verktyg

Använd Google Analyctic på din hemsida. Se vilka sökord som fungerar bäst för din sida och leder till konverteringar.

Om du använder fel sökord så spelar det inte roll hur många av dina besökare som hittar dig, dom kommer ändå inte göra något köp eller beställning, det leder alltså inte till en konvertering.

För att ta ett enkelt exempel. Om en bröllopsfotograf syns bra på sökordet bröllop, så kommer ju alla dom som är intresserade av bröllop, och som klickar in på sidan, ganska snabbt lämna sidan igen på grund av att dom ville förmodligen inte anlita en bröllopsfotograf, innan dom ens börjat planera in sitt bröllop.  Man kan också snabbt tillägga att i just detta specifika fallet hade det passat bättre med ett long tailed keyword.

Vi vill understryka att sökordsundersökningar kanske inte är lika roliga som att skapa innehåll, men de är ändå väldigt viktiga. Att använda rätt sökord och söktermer kommer ge dig mer trafik och konverteringar så länge du gör din hemläxa och identifierar dem.

 

Sammanfattning

Låt oss sammanfatta stegen för att identifiera dina viktiga sökord.

  •  Undersök dina alternativ noggrant.
  • Ta god tid på dig att identifiera söktermerna.
  • Lägg till kortvariga och långsiktiga sökordvarianter i din lista.
  • Använd verktyg som Googles sökordsplanerare för kontrollera hur bra ett sökord är. Och Google analyctic för sen se hur de fungerar.
  • Är din hemsida byggd i WordPress så rekommenderar vi att använda SEO Yoast modulen. I denna modul kan ni aktivt arbeta med era sökord och få analyser om ni har arbetat in sökordet tillräckligt i bl.a texter, titlar, rubriker med mera. Ett fantastiskt verktyg som kan hjölpa er mycket.

 

Läs om hur du skapar en SEO plan >>

Originalartikeln kommer från webbdesignfabriken.se