Några myter när det gäller webbdesign
Det är lätt att falla i fällan att alltid följa de senaste trenderna när det gäller webbdesign. Precis som med alla andra konstformer finns det dock några myter som du bör ifrågasätta.
Myt 1: Minimalism är alltid det bästa alternativet för webbdesign
Under de senaste åren har det skett en övergång till minimalistisk design – dvs. webbplatser som använder negativt utrymme och sprider information för att göra sidorna mindre upptagna. Vi kan inte förneka att minimalist webbdesign ser ofta bra ut, men det är inte alltid rätt val för varje projekt.
Om du utformar en webbplats med flera element som behöver uppmärksammas kanske minimalism inte är rätt väg att gå. Ta till exempel Amazon. Deras hemsida är fylld med artiklar, men är inte mindre användbar. Om deras webbdesign blev minimalistisk skulle det förmodligen påverka försäljningen eftersom de inte skulle kunna visa så många produktrekommendationer per sida.
Som med alla trender är nyckeln att fråga dig själv om webbplatsen du utformar verkligen passar bra för webbdesignen du valt.
Här är ett par praktiska saker är det gäller minimalism:
Om du skulle använda en minimalistisk webbdesign, skulle du behöva utelämna viktiga element? Om så är fallet borde du förmodligen styra dig bort från en minimalistisk design.
Är all information på dina sidor relevant? Om så är fallet kan du kanske effektivisera din design för ett mer minimalistiskt utseende utan att påverka dess användbarhet.
Vår egen webbplats webbdesignfabriken.se började vi med att bygga en minimalistisk webbdesign, när vi skulle bygga om sidan i våras men fick ge oss halvvägs in och satsa på funktionalitet kombinerat med webbdesign. Men om du bestämmer dig för att gå den minimalistiska vägen – och du är säker på att den passar bra – så kör hårt. Kort sagt bör det handla om att förbättra nyckelelement på din webbplats och inte göra dem svåra att hitta.
Här kan ni läsa mer om minimalistisk webbdesign.
Myt 2: Användaråterkoppling och feedback ska styra dina val som webbdesigner
Låt oss rensa bort något direkt – användarens feedback är avgörande för att skapa en design som både du och dina kunder kan vara stolta över.
Det finns tillfällen där dina instinkter och erfarenheter tvingar dig att välja bort dina användares och besökares rekommendationer. Tänk dig för exempel att din klient har bett dig att göra deras webbplats helt animationsbaserad. För dem som kommer ihåg Flash i början av 2000-talet är den tanken hemsk och kan få dig att rysa. I det här fallet bör du med lite yrkesstolthet vägleda klienten mot ett annat designval – kanske en webbdesign som du redan presenterat eller skissat upp.
Frågan är, när ska man inte lyssna på feedback från användare eller klienter? Här är två situationer där det definitivt är motiverat:
Om dina användare ber dig implementera ett designelement som påverkar användbarheten av slutprodukten.
När en kund föreslår att du ändrar din webbdesign på ett sätt som gör den mindre användbar. Alltså något som försämrar slutprodukten.
Som webbdesigner bör du alltid förklara för en kund varför en viss förändring kan skada slutprodukten. Det är viktigt kunder förstår detta och att ni är på samma nivå.
Myt 3: Användbarhet är tillräckligt för att få en webbplats att lyckas
Det säger sig själv att du vill att din webbdesign ska vara både snygg och användbar – Dessa två, webbdesign och användarbarhet måste kombineras. Det räcker det inte med den ena för att driva en webbplats till framgång. För att uttrycka det enkelt spelar det ingen roll om din webbplats fungerar perfekt om den ser hemsk ut.
Det är väldigt viktigt att alltid skapa en snygg, fräsch och unik webbdesign eftersom användarna många gånger kommer att fatta snabba bedömningar om en webbplats på grund av dess utseende. Din stora utmaning som webbdesigner är att se till att designen ser bra ut vid första anblicken för att få besökarna att stanna kvar och interagera med hemsidan. Dessutom skapar en snygg webbdesign ett förtroende. Tänk själv om du kommer till en fysisk affär inne i stan och dörren hänger på sned, fönsterna är smutsiga, och färgen på husfasaden är hemsk – Går du då in och köper något? …såvida det inte är en loppis.
Myt 4: Menyer måste strömlinjeformas
Många vet att man både förenklar och förbättrar användbarheten på en webbplats genom att förenkla sina menyer. Vi håller fortfarande fast vid det, men det finns webbplatser som måste skapa komplexitet i sina menyer och som fungerar alldeles utmärkt.
Vissa webbplatser använder gigantiska mega-menyer, men de är inte förvirrande på grund av sin struktur. Viktigast är att de komplexa menyerna är en inneboende del av webbplatsen – utan dem måste du förlita dig på sökfunktionen – och som vi alla vet är det inte alltid så lätt att hitta sidor via den. För att uttrycka det enkelt, om din webbplats har många viktiga sidor, bör du lägga till så många objekt som behövs i din navigeringsmeny. Nyckeln till att detta fungerar är att hålla saker enkelt. Använd gärna menyer på flera nivåer om du behöver inkludera fler sidor. Separera dina länkar enligt kategorier för att göra det lättare att hitta dem. Se till att var och en av dina länkar fortfarande är tydligt läsbar, även i undermenyer. Omfattande menyer kan vara jobbigt om du besöker en webbplats för första gången, men det är ännu mer jobbigt att försöka hitta innehåll utan dem. Med andra ord, menyer måste inte alltid strömlinjeformas – eller rättar sagt kan inte alltid strömlinjeformas!
Myt 5: Din förstasida är det viktigaste elementet
Första sidan är en av de viktigaste delarna på en webbplats – det kan inte förnekas. Du bör dock inte ge det så stor vikt att du förbiser resten av webbplatsens design.
Den goda nyheten är att om du redan har en utmärkt förstasida är du på god väg till en framgångsrik webbplats. Allt som krävs nu är att se till att dina andra sidor också håller samma standard.
Myt 6: Allt måste vara inom en räckvidd på tre klick
Det finns en “regel” när det gäller webbdesign; varje innehåll bör nås inom tre klick. Resonemanget bakom detta är enkelt – om något är svårt att hitta kan dina användare bli frustrerade och klicka sig bort från hemsidan Sanningen är dock att det inte finns något som styrker denna regel, trots regeln har blivit standard bland många webbdesigners när dom utvecklar webbplatser. Faktum är att användare uppenbarligen inte har några problem att klicka runt tills de hittar det de letar efter. Många av dina besökare är ju vana surfare och går inte vilse bland dina menyer och innehåll. Dom hittar vad dom letar efter.
Du behöver inte optimera ditt innehåll baserat på treklickregeln, men du bör ändå följa en logisk struktur. Även om användare inte är så snabba att ge upp sin sökning som vi alla trodde, betyder det inte att de kommer att stå ut med oorganiserade webbplatser. Om din webbdesign inte är lätt att använda är finns där en risk att dom tröttnar och klickar vidare till din konkurrents hemsida.
.
Artikeln kommer från WebbDesignFabriken – en webbyrå i Malmö