Digital Marknadsföring

Vad är digital marknadsföring egentligen

Digital marknadsföring är marknadsföring av produkter eller tjänster via digitala kanaler och plattformar, som datorer och mobiler som smarta telefoner, surfplattor, smarta klockor etc. Ofta omfattar denna marknadsföring taktiska aspekter, som att hantera metoder och verktyg för att få kunder att landa på en webbplats eller mobilapplikation (mobil app) samt att få dessa att genomföra ett köp.

Sociala medier

Vidare omfattas digital marknadsföring i sociala medier. Initialt har sociala medier mest använts som ytterligare en kanal för reklambudskap i förhoppning om att dessa ska delas i kunders nätverk. På senare tid har sociala mediers betydelse för att öka kundlojalitet genom informationsinsamling, konversation (dialog), kundservice samt förebyggande och aktiv krishantering för varumärken uppmärksammats.

Digital marknadsutveckling

Digital marknadsutveckling sedan 1990-talet och 2000-talen har förändrat hur varumärken och företag använder teknik för marknadsföring. Eftersom digitala plattformar alltmer integreras i marknadsföringsplaner och vardagsliv, och som människor använder digitala enheter istället för att besöka fysiska butiker, blir digitala marknadsföringskampanjer allt vanligare och effektiva.

 

Fördelarna med digital marknadsföring

Fördelarna med den digital marknadsföringen jämfört med den mer traditionella marknadsföringen är bland annat att den är billigare. Tycker man om att jobba lite själv med bloggar och sociala medier, kan den nästan bli intill gratis. Ofta vad som kan vara lite svårare med digital marknadsföring är att veta vilken målgrupp man vill nå ut till. Att få fram rätt budskap och texter på sociala medier kan också vara lite av en utmaning. Läs mer om webbtexter

 

Vad gör egentligen en digital marknadsförare?

En digital marknadsförare skapar varumärkeskännedom i digitala kanaler. Det är också vanligt att en digital marknadsförare använder KPI:er för dom olika kanalerna. Detta görs för att mäta marknadsföringsarbetet och se dess resultat. Ett vanligt verktyg för dessa mätningar är Google Analytics och Google Search Console. Dessutom är båda dessa utmärkta tjänster helt gratis. Vi rekommenderar alla starkt som webbyrå att använda dessa verktyg.

digital marknadsföring

Läs fler inlägg >>

En stor del av texten ovan är hämtad från Wikipedia. Du kan läsa ursprungstexten här på wikipedias hemsida >>